سایت همسریابی

طلاق عاطفی ،زندگی خاموش!


طلاق عاطفی ،زندگی خاموش!

به طور کلی انسان احتیاج به مراوده و تعاملات دارد و اساساً یک موجود اجتماعی است به تا به مرحله‌ای می‌رسد که در خود نیاز به یک شریک زندگی احساس می کند که این غیر از ازدواج کردن میسر نمی‌شود ازدواج امری است که در دین ما و در بسیاری از ادیان توسط پیامبران و کتاب های آسمانی به انسان ها بسیار به آن امر کردند. و هر فردی که خواهان یک ازدواج صحیح و درست همراه با خوشبختی و آرامش است اما بعضی وقت ها به دنبال تصمیمات و انتخاب‌های اشتباه و نادرست ممکن است آن تصوری که درباره ازدواج داشتیم غلط شود و تبعات جبران ناپذیری برای هر فردی داشته باشد به غیر از خودش از خانواده و فرزندان و بستگان دور و نزدیک نیز ممکن است این تبعات را احساس کنند یکی کمتر و یکی بیشتر؟!

پایان زندگی عاشقانه با طلاق عاطفی

طلاق عاطفی به این معنی است که زوجین بعد از چندین ساعت دوری از همدیگر ارتباط عاطفی با یکدیگر و حرفی برای گفتن نداشته باشند به نوعی با یک غریبه تفاوتی برای یکدیگر ندارند. بهترین دیگر طلاق عاطفی برای سرد شدن رابطه بین زن و شوهر گفته می شود که در واقع ضعف ارتباطی زن و شوهر را می رساند بی مهری و انرژی مثبت در خانواده پدیدار می شود زوج ها هر کدام در دنیایی دیگر سیر می‌کنند و فقط با هم هم خانه هستند اما از لحاظ روحی و جسمی کاملاً از هم دورند و هر کدام خط قرمز هایی را برای خود مشخص کردند که دیگری وارد آن نشود درک متقابل صحیح از رفتار و گفتار طرف مقابل و عدم شناخت کافی از روحیه و رفتارها باعث دلسردی و بی علاقه ای نسبت به شریک زندگی می شود که این موضوعات دست به دست هم می دهند تا یک طلاق عاطفی شکل بگیرد. آمارهایی درباره طلاق همیشه وجود دارد اما هیچ آمار دقیقی از طلاق عاطفی بین زوجین در دسترس هیچ فرد یا ارگانی نیست اما این را می‌توان به جرات گفت آمار طلاق عاطفی از طلاق قانونی خیلی بیشتر است.

 عشق

ویژگی زوج هایی که دچار طلاق عاطفی شده اند؟

هر خانواده‌ای که زوجین در آن دچار طلاق عاطفی شده باشند آن احساس در هر فرد معمولی به خانواده و همسر خود دارد را ندارند و همه افراد خانواده از یکدیگر دور اند و سعی می کنند که دور از منزل باشند و زمان خیلی کمی را در منزل سپری کنند و شور و نشاط در این خانواده‌ها وجود ندارد چگونه یک جو از هم گریزی ایجاد شدهاست. اما در این بین بچه ها هستند که قربانی این رفتارهای سرد پدر و مادر می شوند ا در این خانه‌ها بچه‌ها امنیت ندارند و احساس آرامش نمی کند و سعی می کنم که بیشتر اوقات فراغت خود را در بیرون از منزل با دوستان خود بگذرانند و باعث تاسف است که بگوییم بیشترین بچه ها به سمت مواد مخدر ارتباط های ناسالم نامشروع و انجام کارهای خلاف غیر عرف کشیده می‌شوند زیرا این افراد الگوی مناسبی که باید از پدر مادر بگیرند را ندارند و باعث می شود که در آینده دچار مشکل شوند.

طلاق عاطفی از شکایت و گله گذاری زوجین نسبت به هم و زندگی شروع می‌شود و نیازها و خواسته های یکدیگر را برآورده نمی‌کنند این یک هشدار برای آغاز طلاق عاطفی چیست بعد از این مرحله منازعات زناشویی رخ می دهد و انتظاراتی که در آرامش و صلح و صفا می توانست مطرح شود و به آرامی حل شود به کشمکش و صدای بلند و داد و بیداد منتهی می شود و آن خانه دیگر جایی برای آرامش ندارد و هر فردی نسبت به دیگری دچار یک خشم درونی شده که به هر شکلی ممکن است خود را بروز دهد.

از کمتر وقت گذاشتن تا عدم پذیرش مشکل در طلاق عاطفی

۱- اولین نشانه ای که از طلاق عاطفی بروز می کند وقت گذاشتن برای همسر است.

۲- وابستگی نسبت به همسر کم می‌شود.

۳- سرگرمی ها و مسائل بیرون از خانواده جذاب تر از از بودن در کنار همسر است.

۴- رازها و اشتباهات همسران بیرون از خانواده سر در می آورد.

۵- استفاده نکردن از راه‌های مهم حل مسئله.

۶- ارتباط کلامی کاهش پیدا می‌کند یا حتی قطع می‌شود که این باعث از دست رفتن روابط عاطفی و وفاداری در خانواده و زندگی زناشویی می‌شود.

۷- اعتماد از بین همسران رخت بر می چیند و دیگر از یکدیگر ناامید می شوند که باعث مشاجرات زیادی می شود.

۸- وقت گذاشتن برای فرزندان و غافل شدن از همسر.

۹- اشتباهات کوچک را به طور مداوم گوش زد کردن و شروع به سرزنش کردن یک دیگر می کنند.

۱۰- مسائل گذشته را نبش قبر کردن و مسائل آینده را نادیده گرفتن.

۱۱- کاهش چشمگیر شور و هیجان زندگی هم برای زوجین و هم برای بقیه اعضای خانواده.

۱۲- وقت صرف کردن در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی دنبال کردن سریال ها و نادیده گرفتن همسر.

۱۳- عدم پذیرش خطا در هر دو طرف.

 عشق

راه های پیشگیری از طلاق عاطفی

زوج ها برای پیشگیری از طلاق عاطفی می‌توانند هر موضوع کوچکی را بهانه برای صحبت کردن قرار دهند تا از طریق تبادل نظرات و وقت گذراندن بیشتر با یکدیگر از طلاق عاطفی جلوگیری کنند و همین طور درباره نیازها و انتظارات خود با همدیگر حرف بزنند برآورده کردن نیازها و گوش شنوا بودن برای حرف‌های همسران می‌تواند مشکلات را کاهش دهد و آرامش زندگی را بیشتر کند. و همین موضوع باعث پیشگیری از طلاق عاطفی در خانواده ها می شود طلاق عاطفی باعث تخریب روحیات فرزندان نیز می‌شود به این صورت که بچه‌ها نیز در مقابله با رفتارهای دیگران و محیط از خود رفتارهای هیجانی ورود می دهند

.

پایه طلاق عاطفی

اختلافات زوجین ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که دلیل این اختلافات را قطعاً و کاملاً می‌توان عدم آموزش مهارت زوجین دانست موارد دیگر نیز در آن دخیل هستند مثل استفاده نکردن از کلام صحیح عدم مهارت لازم برای سخن گفتن نیز از عوامل ایجاد اختلافات زناشویی است.

درمان طلاق عاطفی

بعد از طلاق عاطفی هر فردی باید به دنبال جبران این موضوع باشد تا خانواده از هم نپاشد و به یک ثبات معقول برسد.

  • اولین راه درمان طلاق عاطفی این است که قبل از بیان ناراحتی به همسر و پرخاش و هرگونه مشاجره بهتر است تمام جریان را بر روی یک کاغذ بنویسید نوشتن باعث آسودگی خاطر و تخلیه شما می شود و همین طور شما می بینید که در این موضوع چقدر مقصرید و سهم دلخوری شما چقدر است در این حال یادآوری این موضوع باعث می شود که بر روی موضوع دلخوری بیشتر تسلط داشته باشید.

 عشق

  • دومین را این است که در مشاجره خود را به جای همسر قرار دهید و یک طرفه قضاوت نکنید باید ببینید که که در این مشاجره چقدر مقصرید.
  • سومین راه درمان این است که قبل از این که موضوع را با همسرتان مطرح کنید با عهد ناصری درباره آن موضوع صحبت نکنید زیرا ممکن است قضاوت های نابجا داشته باشند زیرا آنها در زندگی شما نیستم پس اصلاً چه قبل و چه بعد از مطرح کردن این موضوع با همسرتان دیگران نمی توانند مشاور خوبی برای شما باشند یک علت دیگر اینکه نباید این موضوع را مطرح کنید این است که شاید دیگران طرف شما را بگیرند و خوبی های همسر شما را نبینند و فقط این بدی را برجسته کنند به همین دلیل همسرتان جایگاهش از بین می رود بهتر است هرگز این کار را نکنید.
  • چهارمین راه درمان این است که در حین گفتگو با همسرتان نیت خود را از گفتند حق خوری به رنجش بیان کنید رو بخواهید که این موضوع و بحث به یک تفاهم برسد.
  • پنجمین راه درمان این است که در ابتدایی صحبت نکات مثبت همسر خود را باز کنید و بعد گله و شکایت را به صورت مختصر و کم بگویید و همین طور دوباره یک سری دیگر از نکات مثبت او را بیان کنید تا راحت تر موضوع را بپذیرد.
  • ششمین راه درمان این است که در زمان گفت و گو عصبی و خشمگین شوید و دوباره دعوا به راه نیندازید سعی کنید موضوع را منطقی و با آرامش حل کنید شاید در اوایل کمی سخت باشد اما باید به این موضوع عادت کنید که مسائل تان را به دور از جنگ و جدل حل کنید و به این نیز تاکید کنید که حل این مشکل به راحتی انجام می شود زیرا دو طرف در این موضوع اگر خطای خود را بپذیرند و در پی جبران آن باشند همه چیز حل می شود.
  • هفتمین راه درمان طلاق عاطفی این است که به اشتباهات خودتان پی ببرید و از همسرتان بابت اشتباهاتتان عذرخواهی کنید و در عین صحبت و بحث های گذشته موضوعاتی که ناراحتتان کرده است را بیان کنید زخم زبان کنایه و تحقیر نیز کاملاً ممنوع است.
  • هشتمین راه درمان این است که در زمان گفت‌وگو مانع سخن گفتن همسر نشوید و به او هم اجازه صحبت کردن و باز کردن خیلی از مسائل را بدهید اجازه بدهید او نیست اظهار نظر کند زندگی مشترک است نه مجردی پس بهتر است که آرامش خود را در سخن گفتن حفظ کنید.

 عشق

مشکلاتتان را ریشه یابی و حل کنید

به خداوند توکل کنید که آرامش را دوباره به شما و خانواده تان برگرداند هر انسانی محتاج محبت است و نیاز دارد که از فرد دیگر علاقه و توجه ببیند. از احساسات تان به همسرتان بگویید و از حالت تهاجمی و تدافعی دست بردارید یکی از مشکلاتی که در بین زوجین دیده می شود مسائل عقیدتی است که حل کردن آنها کمی دشوار است و نیاز به تلاش و کوشش فراوانی دارد به طور هیچ قفلی بدون کلید ساخته نشده و به این توجه کنید که هر مشکلی که به وجود آمده قطعا راه حل دارد اما باید درباره مشکلاتتان واقع بینانه فکر کنید و به یک نتیجه کلی برسید تا راه حل آن مشکل نیز به ذهنتان خطور کند وقتی که یک زوج دچار طلاق عاطفی می‌شوند ارتباطاتشان به حداقل می‌رسد شاید گاهی اوقات احتیاج به وجود یک مشاور در زندگی برای تسلط به چنین مشکلی واجب باشد اگر همسر شما نیز از آن دسته از افرادی است که از مراجعه به مشاور امتناع می‌کند بهتر است تلاش کنید که فردی که با همسرتان ارتباط بهتری دارد از او برای راضی کردن همسرتان برای وجود یک شخص سوم برای حل مشکل تان خواهش کند. که مشاور می تواند اوضاع را سر و سامان دهد.

آخرین مرحله طلاق عاطفی

اگر مشکلات بین زوجین بسیار حاد شده باشد و با کمک مشاور هم نتوانند این شکاف و مشکلات را رفع کنند آخرین راه طلاق فیزیکی و حقوقی است که تبعات بسیار زیادی را برای هر دو فرد و مخصوصاً بچه های خانواده دارد به هرحال می‌توان گفت که گاهی اوقات جدایی نیز تنها راه حله پیشرو است اما باید این را در نظر بگیرید که حتی اگر جدا شدید و طلاق حقوقی گرفتید دنیا به آخر نرسیده و به خداوند توکل کنید تا سختی های زندگی بر شما آسان شود وقتی که هیچ کس برای انسان نمی ماند تنها خداوند است که به داد و می رسد پس بهتر است تنها تکیه گاه دام خداوند باشد اما باید به شما بگوییم که بهتر است قبل از هر طلاق عاطفی از خود گذشتگی شکیبایی و تلاش برای حل مشکلات را در دستور کار خود قرار دهید تا طعم یک خانواده موفق را بچشید .

تاثیر طلاق عاطفی بر روحیه فرزندان

روانشناسان بر این باورند که روابط بین خانواده ها تأثیر مستقیمی بر روی روحیات فرزندان آن خانواده دارد و بازخورد های اجتماعی فرزندان یک خانواده در جامعه نتیجه تربیت شدن آن‌ها در محیط خانواده است. نداشتن ارتباط صحیح بین پدر و مادر یک محیط ارتباطی ناسالم برای فرزندان فراهم می کند این مشکلی که در سطح خانواده وجود دارد می تواند روی فرزندان نیز تاثیر زیادی بگذارد که رفتار آن ها در جامعه را شکل می دهد وقتی که خانواده دچار مشکل می شود بنا های اخلاقی و اجتماعی فرزندان نیز سعی شده و از روی جامعه مستر تاثیری را می پذیرند و به طرف مشکلات خیلی بیشتر سوق داده می شوند به این صورت که طلاق عاطفی تأثیر را بر روی روح و روان و کودک می‌گذارد که دقیقا همان آثار طلاق حقوقی است.